◉ 🎮 GameDownload 🎮 ◉

نقد و بررسی بازی Grand Theft Auto V

برای مشاهده متن به ادامه مطلب بروید.

بهترین کلمه برای وصف Grand Theft Auto V شاهکار است! ای کاش میتوانستم در این مطلب کلمه شاهکار را فریاد بزنم.نسخه پنجم این سری همانطور که همگی انتظار داشتند یکی از بهترین ها در سبک Open world است صادقانه بگویم که سازندگان هیچ چیز برای این بازی کم نگذاشته اند تمامی نکات یک گیم خوب ریز به ریز رعایت شده اند تا بتوانند بهترین لحظات را برای شما رقم بزنند شما در GTA V میتوانید زندگی خودتان را بسازید. میتوانید در بازی با نقشه ای بسیار وسیع میان مردم محبوبیت داشته باشید و یا میتوانید به منفور ترین فرد شهر خیالی Los Santos تبدیل شوید و این یعنی همان زندگی بی حد و مرز.

حتی تا قبل از عرضه اولین نسخه  GTA ما شاهد چندین عنوان در سبک OPEN WORLD بوده ایم.اما با عرضه شدن این سری و پیشرفت های باور نکردنی آن ،همه ی ما GTA را پدر سبک OPEN WORLD شناختیم و به نوعی که با به میان آمدن نام  سبک OPEN WORLD در مرحله اول به یاد  ROCKSTAR  و فرانچز پر قدرتش یعنی  gta  می افتیم.تعداد بسیار NPCها،تعداد زیادی وسایل نقلیه،تعداد زیادی اسلحه،وسعت بالا و متنوع بودن ،همه و همه از ویژگی های هر نسخه از این بازی در زمان خودشان بوده و به نوعی مشخصه این سری محسوب می شوند.اما در این نسخه ما شاهد ریسکی بزرگ از سوی ROCKSTAR خواهیم بود.ریسکی که به تمام آن ویژگی های نسخه های قبل جان دیگری می دهد و به طرز باورنکردنی سبب وسیع تر شدن بازی می شود.در اولین قدم پیش به سوی داستان بازی می رویم. جایی که راک استار با وسواس بسیار زیادی توانسته داستانی خلق کند که پتانسیل های بسیار زیادی را برای تعبیه مراحل متونع گیمپلی در درون بازی داشته باشد.داستانی که دیگر یکی از ارکان مهم مورد قبول بازیبازان شده است.شما در شهری به  نام لوس سانتوس قابلیت کنترل سه شخصیت خرابکار و متفاوت را دارا خواهید بود.که هر کدام داستان مختص به خود را دارند.سرنوشت  این سه شخصیت به نوعی با یکدیگر گره خورده است و باعث  همکاری آن ها با هم می شود.سه شخصیت  به نام های مایکل (به نوعی رئییس باند)،ترور(به نوعی کله شق باند) و فرانکلین(به نوعی  فرد میانه رو باند).بازی از جایی شروع می شود که در گذشته مایکل به همراه ترور  و دو هم دست دیگرشان در پی سرقت از یک بانک به مخمصه شدیدی گرفتار می شوند. آن ها به سختی تا جایی پیش می روند که دو هم دست خود را توسط پلیسان از دست می دهند.ماجرا پیش می رود تا آن جا که مایکل نیز زخمی شده و ترور راه فرار خود را توسط دوست عزیزش می یابد.و اما 9 سال می گذرد .مایکل به همراه خانواده نه چندان جالبش در شهر لوس سانتوس در حال گذران وقت خود است . بدون هیچ مشکل و یا خلافی . و همینطور بدون هیچ آشنایی با فرانکلین.

فرانکلین پیش فردی به نام Simeon Yetarian می رود و نقش نوچه  او را ایفا می کند.Simeon Yetarian فردی است که  ماشین های گران قیمتی را به فروش می رساند و در طی عقب افتادن  قسط های خریداران ماشین هایش فرانکلین را برای پس گرفتن ماشین ها  می فرستد،پس در نتیجه فرانکلین با ماشین های بسیاری  سواری می کند و باعث تبدیل شدن او به نفر اول رانندگی در گروه آینده اش می شود.

اساسا آشنایی مایکل با  فرانکلین به صورت بسیار تصادفی رخ می دهد اما آن چه که باعث ایجاد شدن علاقه مایکل به فرانکلین ایجاد شود ، حس تلاش و فرصت طلبی ایست که در فرانکلین قرار دارد.در ادامه شاهد  رابطه نه چندان خوب مایکل با خانواده اش هستیم. رابطه ای که دلیلی است بر خیانت همسرش بر او . جایی که مایکل با کمک فرانکلین تا خراب کردن خانه شریک عشقی همسرش نیز پیش  می روند . همه چیز عادی پیش می رود اما شخصیت محبوب ما از این موضوع بی خبر مانده بود که شریک عشقی همسرش یکی از همسرش یک قاچاقچیان بسیار زبر دستی بوده است ، که با خراب کردن خانه اش سبب به خطر افتادن خودش شده است.اتفاقی که به این شرط از یاد آن شریک عشقی جدید همسر مایکل می رود که او نیز پس از مدت ها به شغل گذشته خود یعنی سرقت باز گردد.در ادامه فرانکلین نیز با او همراه می شود و دست به نقشه های سیاهی می زند که حتی روزی فکرش را هم نمی کرد که در آن ها نقش سهمی داشته باشد.اخبار عملیات های فرانکلین در همه جای لوس سانتوس پخش می شود . اخباری که حتی به گوش ترور نیز می رسد . تروری که شک ندارد این عملیات ها تنها از دست فردی هیچ کس جز مایکل بر نمی آید.این گونه بود که مایکل به همراه ترور و فرانکلین تازه کار پیش به سوی انجام ما موریت هایی تامل بر انگیز رفتند.

در نگاه اول شاید داستان بازی از سادگی بسیار زننده واز فضای تکراری ای بر خور دار باشد اما آن چیزی که  ذهن شما را شما را در هنگام بازی کردن مشغول خواهد کرد ، پیچیدگی های داستانی  و شخصیت پردازی های فوق العاده و محشر کاراکتر هست. پیچیدگی هایی که کاملا داستان ظاهری بازی رابه لایه های متعددی تبدیل کرده است .همانطور که  در فوق نیز اشاره شد یکی از بهترین بخش های این عنوان شخصیت پردازی فوق العاد و عالی کاراکتر هاست . شخصیت پردازی ای که باعث ماندگاری بیش از حد این اشخاص در ذهن ها می شود .ما بدون شک در این عنوان شاهد یکی از بهترین شخصیت پردازی های تاریخ بازی های رایانه ای بوده ایم . جایی که ترور و مایکل و فرانکلین به فراموش نشدنی ترین کاراکتر های بازی های رایانه ای تبدیل شدند.

در کنار بخش داستانی و شخصیت پردازی فوق العاده کاراکتر ها ، می رسیم به زندگی نامه مختصری از کاراکتر های این بازی:


Micheal de Santa

Micheal de Santa

شخصیت Micheal محور داستان بازی است در واقع به خاطر اوست که داستان اصلی اتفاق میوفتد. او در گذشته کارمند بانک بوده است که پس از دروغ هایی که به رئیس خود میگوید از آن جا اخراج شده و سپس به دزدی های بزرگ از محل های مختلف و حتی خود بانک روی می آورد و اکنون او در کار خود استاد است پس از دزدی بزرگی که با دوست بسیار نزدیک خود یعنی Trevor انجام میدهد پول زیادی به دست آورده و در شمال  Los Santos در نزدیکی Vinwood برای خود خانه ای میخرد, همچنین او با زنی به نام Amanda ازدواج کرده و صاحب 1 پسر و 1 دختر با نام های Jimmy و Tracy میشود در اصل او مغز متفکر گروه و کسی است که نقشه های دزدی را میکشد.

فردی که مدتی است از سرقت های جنایتکارانه دست برداشت او به دلایلی که در فوق نیز ذکر شد مجبور است به شغل گذشته اش باز گردد.فردی متفاوت از دو شخصیت دیگر،شیک پوش و با کلاس.فردی که دارای آرامش خاصی است و شغلش را برای سرقت از بانکی که در آن کار می کرد از دست داده است.مایکل رابطه بسیار بدی با همسرش آماندا دارد زیرا همسرش ،فردی  تجمل گراست . مایکل دارای دو فرزند است،دو فرزندی که رابطه شکر آبی با پدرشان دارند.پسری به نام jimmy و دختری به نام tracy.جیمی به دلیل شیطنت ها و سر به هوایی ها و بی نزاکت بودنش  مدام توسط پدرش مورد سرزنش قرار می گیرد و همین باعث خراب شدن رابطه شان شده است.که البته مایکل نیز در ابتدای بازی می خواهد توسط فرانکلین با پسرش ارتباط بیشتری بر قرار کند. و اما  دخترش تریسی ،او  با  دخترش  نیز رابطه آنچنان  خوبی ندارد و دلیل آن هم شیطنت های دخترش است .تریسی آروزی ورود به تلوزیون و اجرای برنامه های رقص را در ذهنش می پروراند که در یکی از صحنه ها با مخالفت شدید مایکل و عصبانیت ترور رو برو می شود . عصبانیتی که باعث تباه شدن آینده شغلی تریسی می شود.در هر صورت مایکل رفتار هایی از خودش نشان می دهد که باعث هر چه محبوب تر شدنش در دل مخاطبان می شود.



Franklin Clinton

Franklin Clinton

فرانکلین یکی از سه شخصیت های اصلی بازی gta v است. او در جنوب شهر لس سانتوس (در میان سیل عظیمی از فقیران در محله هایی به نام گتو) به دنیا آمده است. او تنها نیست بلکه او یک نامزد و یک سگ دارد البته این سگ به او در این زندگی نکبت وار خیلی کمک میکند زیرا که در محیط ها کثیف گانگستری افراد زیادی به دنبال در گیری هستند.پس سگ او یعنی Chop بسیار می تواند کمکش کند. و البته شخصیت اصلی بازی از آنها نمیترسد زیرا که او نیز یک یهودی نشین گانگستر است و به همین دلیل است که این شخصیت شروع به دزدی از بانک میکند تا بتواند از زاغه نشینی جدا شود. او انسان بسیار رویا پردازی است و برای خود برنامه ای بسیاری دارد.همانند شخصیت های دیگر بازی یعنی مایکل و ترور فرانکلین هم مهارت هایی دارد و مهارت او آرام کردن حرکت زمان در هنگام رانندگی است,گروهی که در ابتدا او با آشنا شدنش با مایکل شروع می شود.او فردی است با علاقه های خودش نه به مانند ترورر و مایکل،او لباس و شلوار هایی گشاد با کلاه های Cap می پوشد.او بیشتر وقت خودش را به گوش دادن به موسیقی رپ می گذراند.در ابتدا او پیش فردی به نام Simeon Yetarian می رود و نقش نوچه  او را ایفا می کند.Simeon Yetarian فردی است که  ماشین های گران قیمتی را به فروش می رساند و در طی عقب افتادن  قسط های خریداران ماشین هایش فرانکلین را برای پس گرفتن ماشین ها  می فرستد،پس در نتیجه فرانکلین با ماشین های بسیاری  سواری می کند و باعث تبدیل شدن به نفر اول رانندگی در گروه آینده اش می شود.ویژگی منحصر به فرد او کند کردن زمان در حین رانندگی است صداگذار این شخصیت Shawn Fonteno است. این کاراکتر نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است زیرا طرفداران قدیمی بازی را یاد شخصیت Carl Johnson در نسخه Grand Theft Auto San Andreas  می اندازد.



Trevor philips


Trevor Philips

ترور بی اعصاب ترین و غیر قابل پیش بینی ترین فرد گروه،کسی است که در Sandy Shores متولد شده است.او یک خلبان ارتش بوده که به دلیل استفاده بیش از اندازه از الکل و مواد مخدر باعث برکنار شدن خودش از آن کار شده است.او  فردی بسیار کثیف و روانی است و دارای خال کوببی های زننده ای هم بر روی دستانش است. در تریلر ها کار های بسیار عجیبی از آن دیده شد.او دارای یک کارخانه قاچاق  اسلحه نیز است و در یدک کشی در Blaine County (یک بیابان در کناره های شهر لوس سانتوس) زندگی  می کند.کنترل او می تواند بُعد جدید و متنوعی به بازی دهد.او به دلیل هم هدف بودنش با مایکل آشنا شده است.او هم چیزی جز در آوردن پول نمی خواهد و دارای ویژگی خاصی به نام جنون خواهد بود،که او را در نبرد های تن به تن  دارای قدرت فیزیکی خاصی می کند و همچنین از قدرت ویژه این اجازه را به وی خواهد داشت تا با فعال کردنش بتواند تا تنها با یک تیر هدف مقابل را از بین ببرد.صداگذار این شخصیت Steven Ogg است.



Jimmy

Jimmy

جیمی پسر مایکل است او نیز همانند آماندا با پدر خود مشکل دارد و تنها به دنبال عیاشی خود است او گاهی اوقات از مواد توهم زا استفاده میکند. با آنکه مایکل سعی میکند او را از اینگونه کار های دور نگاه دارد اما نمیتواند کاری از پیش ببرد.



Lamer

Lamer
یکی از دوستان نزدیک Franklin میباشد.


وسعت شهر و آب و هوا:

وسعت شهر به طرز نا باورانه ای وسیع است که در آن هر کار که بخواهید میتوانید انجام دهید به گفته ی خود راک استار وسعت شهر چندین برابر Red dead و همنچنین تمامی نسخه های GTA که تا به حال منتشر شده است.انواع و اقسام مکان های مختلف بر روی این نقشه عبارت است از: مناطق کوهستانی , بیابان , شهر , روستا و جاده و راه آهن قرار دارد که پر است از راز ها و مناطق مخفی! شرایط اقلیمی و آب و هوا به زیبایی کار شده است مثلا ممکن است ناگهان در حالی که هوا آفتابی است ابر ها تمام آسمان را پر کرده و باران زیبایی شروع به باریدن کند و همچنین افکت رعد و برق که در این نسخه به بازی اضافه شده بسیار زیبا است . همانند تمام نسخه ها , باز هم گردش شب و روز به زیبایی کار شده است که در کل هیچ ایرادی نمی توان به نقشه و سیستم آب و هوای آن گرفت.

روند بازی:

در اوایل ساخت بازی قرار بر این بود که از همان ابتدا هر 3 شخصیت قابل بازی باشند اما پس از مدتی سازندگان بیان کردند که این کار به گیم پلی بازی لطمه خواهد زد بنابراین در ابتدای بازی تنها Franklin قابل بازی است و پس از مدتی 2 شخصیت دیگر بر حسب تصادف و اتفاقات متعدد به او میپیوندند که از نظر من نقطه قوتی برای بخش داستان بازی است. از همان ابتدا داستان بازی شما را درون یک بخش هیجان انگیز می اندازد و در شروع  شما خود را درحال دزدی می یابید! که از نظر من یک سورپرایز بزرگ برای بازیکن است پس از مدتی که با هر شخصیت کمی آشنا شدید و ماموریت های را انجام دادید هر 3 شخصیت باز شده و اکنون میتوانید با هر کدام که بخواهید بازی را ادامه دهید البته گاهی اوقات مجبور هستید که بر روی یک شخصیت تمرکز کنید (مخصوصا مایکل) زیرا شخصیت های دیگر ماموریت خاصی نداشته مگر اینکه بخواهید تنها در شهر بچرخید. ماموریت هایی که داستان را تشکیل میدهند از بالانس بسیار خوبی برخوردار هستند به طوریکه هیجان در تمامی مراحل به چشم میخورد و یک موضوع جدید را ارائه میدهند که تا به حال در این سری وجود نداشته است اگر یادتان باشد مثلا در نسخه IV گاهی اوقات مجبور بودید برای پیش برد بازی دست به ماموریت های کسل کننده و گاهی هم بی مزه بزنید اما در نسخه V موضوع ماموریت های تعادل خاصی داشته است که باعث شده بخش داستان قوی ظاهر شود با اینکه داستان تمام سری GTA به دزدی و به دست آوردن پول معطوف میشود اما این بار داستان کمی هم به زندگی شخصی کاراکتر ها معطوف شده و این یعنی همان شخصیت پردازی بسیار عالی راک استار! در اکثر مراحل اصلی میتواند میتوانید در حین انجام ماموریت بین کاراکتر ها Switch کرده و وظایف آن ها را بر عهده بگیرید مثلا میتوانید در حین اینکه با شخصیت مایکل در حال تیراندازی به پلیسان هستید بر روی ترور سوییچ کرده و مایکل را با تک تیرانداز پوشش دهید! این ویژگی یکی از بهترین ها در نوع خود است که باعث میشود GTA V از نسخه های دیگر متمایز شود.

جزئیاتی تمام نشدنی:

به جرئت می توان  عنوان GTA V را جزو یکی از پرجزئیات ترین بازی های این نسل دانست. عنوانی که با پیش رفتن در آن با نکات بسیار جدید وخلاقانه و ظرافت مندانه ای روبرو می شوید. عنوانی که با در دست داشتن شهری بزرگ به نام لوس سانتوس ، ما را با جزئیاتی روبرو کرد که در هیچ بازی رایانه ای دیگری قابل مشاهده نبود. شهری بزرگ که شما در آن شاهد زمین های کشاورزی ، زمین های ورزشی ، دریا ها خروشان ، آسمان خراش های زیبا ، پستی و بلندی ها ، در کنار کوه ها و دره ها و … خواهید بود . هر چه از وسیع بودن این عنوان بگویم کم گفته ام زیرا در بازی حتی مناطق نیز ارزشبندی شده اند به طوری که ترور از مناطق جنوب و فقیرانه راه خود را به سوی ویلا هایی گران قیمت بازی می کند.در بازی به همه نکاتی که شما حتی فکرش را نیز نمی کرده اید ، پرداخته شده است . شما می توانید در بازی شاهد افراد معتاد و بی خانمانی در زیر پل ها باشید ، که در هنگام عبور از کنارشان به شما حمله ور شوند.کمی در رابطه با هوش مصنوعی تعجب بر انگیز این عنوان صحبت کنیم. هوش مصنوعی که به طور قطع می توان گفت تا به امروز در هیچ عنوان جهان آزاد دیگری  قابل مشاهده نبوده است. NPC  هایی با هوش که حتی در مواقعی که در پشت چراغ قرمز گیر افتاده باشند در مقابل عمل بوق زدن شما واکنش نشان می دهند و شما را مورد اصابت صحبت هایی غیر اخلاقی می کنند.

هوش مصنوعی:

بحث هوش مصنوعی به میان آمد ، پس حواسمان را جمع کنیم تا از درخشان ترین قسمت این بخش به راحتی نگذریم. بله یکی از درخشان ترین قسمت های دیگر عنوان GTA V هوش مصنوعی فوق العاده بالای پلیسان در هنگام  تعقیب کردنتان هست ، جایی که جز پا گذاشتن بر روی پدال گاز و هوشمندانه انتخاب کردن مسیر راه دیگری برایتان نمی ماند . پلیسان کوچه به کوچه ها را می گردندتا اثری از شما پیدا کنند . با همکاری یک دیگر سعی می کنند جلوی پیشروی شما را بگیرند تا شما نیز به این مبحث متفکر بشید که در GTA V  با یکی از بهترین هوش مصنوعی های این چند سال اخیر مواجه شده اید.

وسیله های نقلیه و موبایل ها:

وسایل نقلیه تنوع بسیار بالایی دارد و در حقیقت هر وسیله ی نقلیه ای که در دنیای واقعی وجود دارد در GTA V نیز یافت میشود که مهمترین آن ها : زیر دریایی , قایق , انواع اتومبیل , انواع موتور و انواع کشتی های تفریحی است در کل بیش از 180 وسیله نقلیه وجود دارد که بیشتر آن را اتومبیل تشکیل میدهد. در شهر Los Santos اختلافات طبقاتی در مناطق مختلف را به راحتی میتوان از روی اتومبیل ها تشخیص داد مثلا در شمال           Los Santos شما ماشین های مدل بالا و بسیار زیبایی را می بینید , ولی در جنوب این شهر اتومبیل ها مدل پایین و کثیف را مشاهده میکنید. اگر بخواهیم سخت گیر باشیم طراحی داخل ماشین ها نسبت به نسخه ی های پیشین بد کار شده و در کل جزئیات کمی را درون آن ها مشاهده میکنید. گوشی همراهی به نام Ifruit همانند نسخه ی قبل در بازی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید با دوستان خود تماس گرفته , سری به اینترنت بزنید و یا از محیط عکس بگیرید و در حساب کاربری Xbox Live قرار دهید! همچنین اگر صفحه Facebook دارید میتوانید با استفاده از Ifruit  به آن متصل شده و صفحه خود را چک کنید.در نسخه San Andreas شما قابلیت شخصی سازی خودرو هایتان را داشتید که در این نسخه نیز مکان هایی به نام Auto Repairs وجود دارند که قرار است با امکاناتی بیشتر در خدمت شخصی سازی ماشینتان از رنگ درب ها گرفته تا تغییر موتور باشند.

موسیقی و صداگذاری عالی:

یکی از نقاط قوت سری GTA همواره در موسیقی و صداگذاری آن بوده است.همانند نسخه های پیشین حدود 250 کانال رادیوی و 100 ها تِرَک موسیقی وجود دارک که انواع و اقسام موزیک ها و سبک های مختلف را پخش میکند که در این بین به آهنگ های بسیار معروف از خوانندگان مطرح نیز میتوان اشاره کرد که حس هیجان انگیزی در هنگام انجام یک مرحله تعقیب و گریز ایجاد میکند . صداگذاری نیز به خوبی انجام گرفته و دیالوگ هایی که میان کاراکتر ها رد و بدل میشوند معمولا خنده دار و جنبه ی طنز دارند البته گاهی اوقات ضعف هایی در صدای کاراکتر با حرکات چهره و ناهماهنگی آن دیده میشود که آن نمیتواند از صداگذاری ناشی شود بلکه از گرافیک این نسخه است. صداگذاری بر روی وسایل نقلیه نیز شباهت زیادی با واقعیت دارد و به گفته خود سازندگان همه ی آن ها از روی واقعیت برداشته شده اند.

ماموریت های زیبا و امکانات جانبی:

همانطور که همگی اطلاع داریم سری GTA بر پایه انجام ماموریت و کارهای مختلف بنا شده است و GTA V نیز از این قاعده مستثنا نیست به غیر از ماموریت های اصلی که باعث پیش برد بازی میشوند ماموریت های فرعی بسیاری در نقشه بازی پراکنده شده است که انجام آن ها گاهی پول و گاهی محبوبیت می آورد.شما میتوانید با دوستانتان به بازی گلف , تنیس , انجام یوگا , شنا با لباس غواصی , دارت و…. بپردازید در کنار این امکانات ماموریت هایی وجود دارند که به صورت ناگهانی ظاهر میشوند و انجام آن ها هم بدون سود نیست.مثلا اگر کمک کنید که دوچرخه دزدیده شده ی پسری را بازگردانید پس از مدتی همان پسر به شما ایمیل زده و 1000 دلار پول را به حساب شما واریز میکند! ماموریت های جانبی دیگر اعم از شکار نیز وجود دارد در بازی انواع و اقسام حیوانات گوناگون وجود دارد مانند : گوزن , آهو , گربه های وحشی , گرگ و شغال که میتوانید به شکار آن ها بپردازید و همانند Red dead پوست آن ها را بفروشید. امکانات بازی بسیار قابل توجه است…. حدود 30 لباس و لوازم جانبی برای شخصی سازی کاراکتر وجود دارد و همچنین بیش از 100 طرح برای شخصی سازی اتومبیل تان…. همچنین میتوانید اسلحه های خود را شخصی سازی کنید مثلا میتوانید رنگ آن ها را عوض کرده , به آن ها صدا خفه کن اضافه کنید , دوربین دید در شب بر روی آن قرار دهید و ….  برای هر اسلحه حدود 30 مد مختلف نیز موجود است. در بعضی ماموریت های اصلی که دزدی های بزرگ به حساب می آیند تنها سه شخصیت اصلی بازی نمیتوانند کاری از پیش ببرند و مجبور هستید که هکر ها و راننده ها و تیراندازان دیگری را استخدام کنید که بسته به نوع قدرتشان پول بیشتری از سرقت را برای خود برمیدارند و به عبارتی سهم آن ها زیاد است. مکان های مخفی زیادی در نقشه پراکنده است مثلا اتومبیل در نقشه وجود دارد که 10000000 قیمت آن است! و به محض سوارشدن,پلیس ها آن هم با level چهار ستاره به دنبال شما خواهند افتاد!

گرافیک فوق العاده:

گرافیک بازی 2 مشکل اصلی را هم در نسخه Xbox 360 و هم در PS3 دارا می باشد.1: افت فریم گاهی اوقات بسیار شدید میشود ولی گاهی اوقات بسیار روان است البته این اشکال را میتوان پای محیط و نقشه پر جزئیات بازی گذاشت که نمیتواند امری جدی باشد.2: مشکل دیگر دیر لود شدن تکسچر ها حتی بعد از 5 یا 6 ثانیه است! این موضوع کمی به گرافیک بازی لطمه زده است ولی با این وجود راک استار سعی کرده تمام توان موتور R.A.G.E را به رخ بکشد که در این راه موفق نیز بود زیرا توانسته افکت های درون بازی را به زیبایی هر چه تمام تر بسازد که هیچ بازی تا به حال به این زیبایی نبود است که اصلی ترین آن افکت : رعد و برق , باران , زمین های خاکی و یا همان بیابان ها و اصلی ترین آن آب است! آب , دریا ها و اقیانوس ها به شکل بسیار بسیار زیبایی ساخته و پرداخته شده اند که از نظر من بازی های آینده همچون AC : Black Flag با اینکه برای نسل بعد هستند اما همچین کیفیتی برای آب و افکت باران در آن ها دیده نمیشود در کل راک استار توانسته به خوبی با وجود ضعف های ذکر شده عمل کند و یک جهان زیبا را تحویل امان دهد.

زندگی نامحدود و بی مرز:

گیم پلی این نسخه همانند دیگر شاخص های آن یکی از بهترین ها است که به جرئت میتوانم بگویم بهترین گیم پلی در تمام سری GTA دارد! گیم پلی نه تنها بین سوییچ کردن کاراکتر ها و انجام ماموریت معطوف نمیشود بلکه کار های بسیار دیگری در این دنیای بی حد و مرز وجود دارد شما میتوانید در دریاهای بسیاری که در نقشه وجود دارد به غواصی پرداخته و موجودات دریایی را شکار کنید , میتوانید در مسابقات اتومبیل رانی (پیست و یا خیابانی) شرکت کرده و پول زیادی به جیب بزنید و یا حتی میتوانید به کشف راز های درون بازی بپردازید که هر کدام از آن ها مبالغ هنگفتی (مثلا 10000 بیلیارد!) به شما میبخشند… در کنار تمام این ویژگی ها مراحل و ماموریت های هیجان انگیز را نیز در کنارش قرار دهید! تمامی مراحل دارای هیجان و نوآوری هستند انواع و اقسام دزدی های بزرگ را در بازی تجربه خواهید کرد نکته ی دیگر درون همین دزدی های بزرگ نهفته میباشد این است که در هر دزدی (ترجیها بزرگ) شما میتوانید چگونگی انجام آن و یا افراد خودتان را انتخاب کنید مثلا برای دزدی از یک کشتی میتوانید انتخاب کنید که با هلیکوپتر جنگی به آن جا حمله کرده و تمام دشمنان را به رگبار ببندید و یا میتوانید با زیر دریایی به آن جا رفته و بی سر و صدا کار را تمام کنید همچنین همانطور که گفته شد در بعضی مراحل میتوانید همکاران خود (به جز فرانک و ترور) را انتخاب کنید و بسته به نوع قدرت اشان پول پرداخت کنید تا شما را در ماموریت هدایت کنند. کنترل اتومبیل ها و وسایل نقلیه بهینه شده است به طوریکه در همه حال سرعت خود را حفظ کرده و رانندگی با آن ها همانند نسخه IV کار مشکلی نیست. فرار کردن از دست پلیس نیز به یکی از ابتدایی ترین موضوعات در GTA بدل شده اما این بار راه های متعددی برای این کار موجود است مثلا میتوانید به محله قدیمی Ballas ها رفته و آن ها را با پلیس درگیر کرده و خود از مهلکه بگریزد و یا میتوانید به یکی از کانال های آبی که از وسط شهر L.S میگذرد پناه برده تا پلیس ها شما را گم کنند. هوش مصنوعی در مقایسه با قبل پیشرفت چشمگیری داشته به طوریکه تمام افراد شهر و حتی پلیس ها به کار های شما واکنش های متفاوت نشان میدهند مثلا اگر یادتان باشد در نسخه های قبل اگر اسلحه را به سمت شخصی نشانه میرفتید ممکن بود آن NPC هیچ عکس العملی از خود نشان ندهد و تنها نگاهتان کند!! ولی در V به هیچ وجه اینگونه نیست مثلا اگر تیراندازی کنید و یا مزاحم افراد شهر شوید به صراحت مشاهده میکنید که آن ها با پلیس تماس گرفته و بلافاصله Level شما برای پلیس به 1 ستاره (کم ترین حد) میرسد. گاهی اوقات ممکن است پیش آید که شما در حال بازی با یکی از کاراکتر ها مثلا فرانک هستید سوال اصلی آن جاست که شخصیت های دیگر به چه کاری مشغول هستند؟؟ باید بگویم شخصیت های دیگر به طور خودکار به کار های خود میرسند مثلا گاهی اگر از شخصیت ترور به مایکل سوییچ کنید میبینید که مایکل در حال حرکت به سوی زمین گلف است و یا در حال خوردن نوشیدنی میباشید!!! اینگونه حرکات به گفته خود راک استار از پیش تعیین نشده و بستگی به نوع بازی شما دارد. ویژگی دیگر توانایی خرید انواع خانه , مغازه و کلوب های شبانه است که میتوانید با خرید آن ها پول خوبی به دست آورید که گاهی اوقات ممکن است به مشکلاتی نیز در زمینه خرید برخورید مثلا ممکن است کلابی که شما خریداری کرده اید سرقت شود و تمام پول هایی که جمع آوری کرده بوده اید از دست برود و یا مورد حمله باند های خیابانی قرار گیرد….. همچنین شما میتوانید از طریق اینترنتی که درون ifruit تعبیه شده به خرید بورس شرکت ها بپردازید و پس از آنکه رشد قابل توجهی داشت آن را بفروشید…  پس با این تفاسیر همه چیز به شما بازمیگردد شما میتوانید هر کاری که بخواهید در این دنیای آزاد انجام دهید به تماشای تلویزیون بنشینید , سیگار بکشید , به بازی گلف بپردازید کمی وب گردی کنید و…. و این همان زندگی به حد و مرز مجازی است!!

نکته بعدی که قابل ذکر کردن است،نقشه بازی است که r* با GTA V وعده داده است که نقشه آن پنج برابر بزرگ تر از Red Dead Redemption و به اندازه ی ترکیب نقشه ی بازی های Grand Theft Auto: San Andreas, GTA IV و RDR باشد.به نظر می رسد که نقش باندهای این نسخه بر خلاف نسخه قبلی پر رنگتر باشد به مانند آن چه در نسخه های قبل IV دیدیم.البته شما می توانید به منطقه ای بروید که در آن جا باندهای خیابانی وجود دارند و از آن ها به عنوان سلاحی علیه پلیس ها  و به نفع خودتان استفاده کنید.در حالی که شما در بازی برخی باندها مانند باشگاه موتورسیکلت سواران را خواهید دید که معمولا در شهرستان بلین بیشتر دیده می شوند،برخی باندها هم بیشتر به این علاقه دارند که در برابر پلیس ها قرار بگیرند و به مبارزه با آن ها بپردازند و این بهترین فرصت برای شما است که اگر زمانی پلیس به دنبال شما بود از چنین موقعیتی به نفع خود برای فرار از دست آنها استفاده کنید.

راک استار گیمز وعده داده بود که نقشه‌ی این بازی از تمامی بازی‌های سریِ GTA که تاکنون ساخته است، بزرگ‌تر باشد و این گونه نیز شد. در حدی که می‌توان گفت این بازی از مجموع نقشه‌های بازی‌های GTA:SA,GTA IV,RDR نیز بزرگ ‌تر است.این بار راک استار گیمز سنت های گذشته‌ی خود را کنار گذاشته و به بازی کنندگان اجازه‌ی کنترل کردن ۳ شخصیت متفاوت را داده است. این شخصیت‌ها عبارتند از: مایکل، فرانکلین، ترور. ابتدا قرار  این بود که این عنوان در بهار سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۳ میلادی) منتشر شود که به دلایلی به تابستان سال بعد، یعنی ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ (۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳) موکول شد. اما این عنوان تنها ۴ روز مانده به انتشار لیک شد. منتقدان بر این باور بودند که این بازی در ماه نخست انتشار بتواند به فروش ۱ میلیاردی برسد، اما تنها در کمتر از ۴ روز، این بازی توانست به این میزان فروش دست یابد. برای نمونه، در روز اول فروش، این بازی ۸۰۰ میلیون دلار فروش رفت که این رقم نه تنها توانست هزینه‌ی ساخت و تبلیغات را تأمین کند، بلکه توانست مبلغی در حدود ۲ برابر آن را نیز به دست آورد. تمامی سایت‌ها به این اَبَر بازی نمرات کامل ۱۰/۱۰ را دادند. البته سایت گیم اسپات به دلایلی نامشخص به این بازی امتیاز ۹.۸/۱۰ را داده است. این بازی همچنین توانست که در سایت متاکریتیک با نمره ی 99/۱۰۰ به جایگاه اول برسد که در رتبه‌ی دوم نیز GTA IV با نمره ی ۹۸/۱۰۰ قرار دارد.در هر صورت شاهکار GTA  منتشر شد و همه ما را بر این موضوع واقف کرد، که آن همه صبر کردن ارزش این نسخه را داشت .

به جرئت میتوان گفت این بازی بهترین بازی Open World است که تا به حال ساخته شده و من تجربه ی این بازی را به تمام دوستان پیشنهاد میکنم و مطمئنم که خاطره ی بسیار خوبی از این سری در ذهنشان باقی خواهد ماند که تا مدت ها از یاد نخواهد رفت.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
◉گــــیــــــم دانــــلــــود|نـقـد و بـررسـی و دانــلــود رایـگانــ بازیـــ هایــــ روز دنــیــا◉
نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan